FUTSAL: Maajoukkueen päävalmentaja Mićo Martićille jatkosopimus

• Futsal

Suomen Palloliitto on solminut jatkosopimuksen miesten futsalmaajoukkueen päävalmentaja Mićo Martićin kanssa. Sopimus kattaa tulevat EM-karsinnat ja mahdolliset EM-kisat 2022.

Suomen Palloliitto on solminut jatkosopimuksen miesten futsalmaajoukkueen päävalmentaja Mićo Martićin kanssa. Sopimus on jatkoa Martićin kahdeksan vuoden jaksolle Suomen peräsimessä. Sopimus kattaa tulevat EM-projektin ja jatkuu maaliskuun 2022 loppuun. Sopimus allekirjoitettiin keskiviikkona 4.11. Vantaalla Suomen valmistautuessa MM-jatkokarsintaan Serbiaa vastaan.

Kroatialainen Martić, 56, palkattiin Suomen futsalmaajoukkueen päävalmentajaksi tammikuussa 2013. Hän on luotsannut Suomea 82 maaottelun verran. Martićin tehtäviin on kuulunut rakentaa valmentajakoulutusjärjestelmä suomalaiseen futsaliin; Suomeen on tänä aikana koulutettu 160 uutta UEFA-lisensoitua futsalvalmentajaa. Martićin johdolla on laajennettu Suomen futsalmaajoukkuetoimintaa myös naisten ja nuorten maajoukkueisiin.

Palloliiton futsalpäällikkö Jyrki Filppu kertoo Mićosta:

– Jämpti, skarppi ja huumorintajuinen. En minä osaa kuvailla suurta ihmistä. Olemme tunteneet lähes 20 vuotta. Ystävällinen, rakastettava, erittäin miellyttävä henkilö. Niin se vain menee.

Filppu katselee tulevaisuuteen innostuneesti:

– Hänen sydämensä on Suomessa, uskokaa pois. Me lähdemme tekemään isoa juttua MM-ja EM-karsinnoissa. Ja Suomi menee eteenpäin, ja maailma ihmettelee meidän menoa. Pekka Hämäläinen sanoisi jopa: “posketonta”. Mićolle sanon: Meillä on vielä seuraava turnaus ja periodi edessä. Me tehdään sekin!

Jyrki Filppu kuvailee sopimuksen kestoa ja painopisteitä:

– Nyt on tehty EM-kisaprojektin kattava sopimus maaliskuun 2022 loppuun saakka. Halusimme kuulla pelaajia, ja heiltä on tullut tukea Mićon työlle ja jatkolle. Mićon ensimmäinen tehtävä oli valmentajakoulutusjärjestelmän rakentaminen; maajoukkuevalmennus tuli siinä sivussa. Nyt viimeisinä vuosina tilanne on kääntynyt toisin päin: valmennuksen kehityksestä on ottanut vastuuta Kerkko Huhtanen, ja Mićo on pelkästään maajoukkuevalmennukseen keskittyvä. Toki hän on yhä valmennuskoulutuksen käytettävissä.

Mićo Martić heittäytyy runolliseksi futsalista puhuessaan:

– Rakkaudesta futsaliin. Jos kysyisit vaimoltani, hän vastaisi että tämä on eräänlaista hulluutta. Minut futsal tekee onnelliseksi ja tyyneksi; olen hullaantunut futsaliin. Olen onnellinen kun olen futsalkentällä pelaajana tai valmentajana. Nautin tästä kauniista pelistä. Tämä on minun elämäni enkä vaihtaisi sitä mihinkään muuhun, en edes avaruuslentoon.

– Futsal on kuin virus: kun se osuu kohdalle, se ei poistu. Sekoitus intohimoa, tietoa, kestävyyttä. Se, joka rakastuu tähän lajiin, ei koskaan jätä sitä. Unelmamme on päästä MM-kisoihin!, Martić päättää.

Suomen maajoukkueen kapteeni Panu Autio kuvailee Mićoa:

– Mićo on futsalviruksen levittäjä ja pelin opettaja. Huikea äijä kaikin puolin. Ymmärtää peliä, osaa opettaa sitä, rakastaa lajia yli kaiken ja pystyy tartuttamaan rakkauttaan ja intohimoaan futsalia kohtaan. Opettanut suomalaisille, miten futsalia pitää pelata.

Lopuksi Autio kääntyy Martićin puoleen:

– Mićo, on upeaa pitää sinut täällä. Matka jatkuu. Rakastamme sinua!

Mico Martic Suomen futsalmaajoukkueen päävalmentaja
Mićo Martić jatkaa Suomen futsalmaajoukkueen päävalmentajana. (Kuva: Jussi Eskola)
  • Futsalmaajoukkue
  • futsal