Futsalin yläkoululeirin hakuaikaa jatkettu 31.8 asti

Julkaistu

• Futsal

Eerikkilässä järjestettävä futsalin yläkoululeiritys on osa Palloliiton futsalpelaajakehityksen kokonaisuutta. Leiri on tarkoitettu 7.–9. luokkalaisille motivoituneille ja tavoitteellisille urheilijoille, ja sen keskeisenä tavoitteena on opettaa nuori elämään ammattimaista urheilijan elämää koulunkäyntiä unohtamatta.

Futsalin yläkoululeirityksen tavoitteena on tukea yläkouluikäisiä poika- ja tyttöpelaajia futsalpelaajan polulla etenemisessä sekä lisätä heidän valmiuksiaan liittyä myöhemmässä ikävaiheessa käynnistyvään futsalin alue- ja maajoukkuetoimintaan.

16-vuotiaiden ja vanhempien futsalpelaajien urheilijan polun tueksi on saatu viime vuosina rakennettua valtakunnallisesti kattava alueellisen pelaajakehitystoiminnan järjestelmä sekä poikien ikäluokkamaajoukkuetoimintoja. U19-futsalmaajoukkueen päävalmentaja Kerkko Huhtasen mukaan tämän ikävaiheen urheilijoiden tukitoimia on edelleen suunnitelmissa monimuotoistaa, mutta nyt oli otollinen hetki lähteä laajentamaan urheilijan polun tukitoimia myös valintavaiheen nuorempiin ikäluokkiin eli yläkouluikäisiin.

– Tukitoimintojen rakentamisen päätavoitteena tietysti on, että futsalpelaajan polusta alkaisi muodostua entistä useammalle nuorelle poika- ja tyttöpelaajalle houkutteleva vaihtoehto, Huhtanen taustoittaa.

Ennen Eerikkilän urheiluopiston ja Palloliiton yhteistyökuvion viriämistä, futsalin yläkoululeirityksiä ehdittiin järjestää jo muutaman kauden ajan yksityisin voimin Vierumäen urheiluopistolla. Nyt yläkoululeiritoiminnalle saatava Palloliiton tuki tarkoittaa sitä, että lajiliitto tunnistaa yläkoululeiritykset osaksi valmennusjärjestelmäänsä sekä vastaa leiritysten valmennuslinjauksien määrittelystä ja jalkauttamisesta leirivalmentajille. Futsalin yläkoululeiritysten osalta tätä edesauttaa se, että leiritoiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavat futsalin alue- ja maajoukkuetoiminnassa mukana olevat valmentajat.

– Yläkoululeiritykset kuuluvat Suomen Olympiakomitean valtakunnalliseen urheiluakatemiaohjelmaan, mutta näin käynnistämisvaiheessa realiteetit lienee syytä tunnustaa. Leiritykset ovat maksullisia ja starttaamassa vain Eerikkilässä, joten sosioekonomisesti tai maantieteellisesti tarkasteltuna toiminta ei vielä ole tasapuolisesti kaikkien lupaavien nuorten futsalpelaajien saavutettavissa, Huhtanen huomauttaa.

Haasteista huolimatta Huhtanen näkee yläkoululeiritykset tärkeänä askeleena nuorten futsalpelaajien kehitykselle.

– Tahtotila Palloliiton tukeman futsalin yläkoululeirityksen kehittämiselle on nyt muodostunut, ja Eerikkilä lajiliiton strategisena yhteistyökumppanina sekä futsalmaajoukkueiden ensisijaisena leiriympäristönä tarjoaa toiminnan pilotoinnille luontevan tukikohdan. Tulevia kausia ajatellen nyt varmasti tarkastellaan, onko konsepti elinvoimainen ja kenties monistettavissa muuallekin.

Uutispäivitys 19.7.2021 : Eerikkilän urheiluopiston yläkoululeiritysten sosioekonomisen saavutettavuuden parantamiseksi urheiluopisto on päättänyt kohdentaa opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän opintoseteliavustuksen yläkoululeiritoimintaansa. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten sekä pitkäaikaistyöttömyyden tai -lomautuksen alaisten perheiden osallistumista yläkoululeireille tuetaan myöntämällä hakijoille huojennusta osallistumismaksuista opintosetelin muodossa. Lisätietoja opintoseteliavustuksesta löytää Eerikkilän urheiluopiston yläkoululeiritysten nettisivuilta.

Uutispäivitys: 24.8. : Otsikkoa muutettu ja hakuaikaa jatkettu 31.8 asti

Haku futsalin yläkoululeiritykseen lukuvuodelle 2021–22 on avoinna 31.8.2021 asti. Lisätietoja ja hakuohjeet löytyvät Eerikkilän urheiluopiston nettisivuilta.

Lisätietoja Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelman yläkoululeirityksistä puolestaan löytyy täältä.

• futsal