HIFK:lle sakkoja turvallisuusmääräysten rikkomisesta

Palloliiton kurinpitovaliokunta on käsitellyt 30.6. pelatun Veikkausliigan ottelun HIFK-HJK tapahtumia. HIFK:lle määrättiin 1 000 euron sakko.

Ottelun delegaatin raportin mukaan ottelutapahtuma sujui pyroteknisiä välineitä lukuun ottamatta asiallisesti.

Alkuvihellyksen jälkeen kotijoukkueen katsomossa sytytettiin kymmenkunta soihtua sekä useampia stroboja samanaikaisesti. Niitä heitettiin sammumisvaiheessa kentän suuntaan, ja neljä stroboa lensi turvaverkon läpi aivan kentän kalkkiviivan läheisyyteen. Savuttelua ja paukkupommien pauketta kesti runsaat kymmenen minuuttia, ja kaksi uutta soihtua sytytettiin reilun kymmenen minuutin kohdalla. Vierasjoukkueen johtomaalin jälkeen 40. minuutin kohdalla sytytettiin jälleen stroboja ja soihtuja.

Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja toteaa päätöksessään, että pyrotekniikan käyttö jalkapallokatsomoissa muodostaa aina vakavan uhan ottelutapahtumiin ja siihen osallistuvien henkilöiden turvallisuudelle. Pyroteknisiä tuotteita ei ole tarkoitettu käytettäväksi jalkapallo-otteluiden katsomoissa. Niiden lämpötila nousee jopa yli 1 000 asteeseen ja ne altistavat ihmiset tuotteesta riippuen savulle, kirkkaalle valolle, kuumuudelle ja kovalle äänelle. Pyrotekniset tuotteet voivat aiheuttaa mm. kuulovaurioita, vakavia palovammoja, silmien kirvelyä ja hengitystieoireita. Ne voivat aiheuttaa myös esinevahinkoja. Pyroteknisten tuotteiden käyttöön on suhtauduttava vakavasti, ja niiden käytön estämiseksi on seurojen toimittava ennaltaehkäisevästi mm. turvatarkastuksin.

Turvallisuusmääräysten sanamuodon mukaan kotijoukkueen rangaistuksen määrän vähentäminen edellyttää ”kaiken tarpeellisen” tekemistä. Sanamuotoa on tulkittava niin, että vaatimustaso rangaistuksen määrän vähentämisen mahdollistaville toimenpiteille on asetettu korkealle. Seuroilta ei kuitenkaan edellytetä aukottomia järjestelyitä, jotta rangaistuksen määrää voidaan vähentää. Kurinpitovaliokunta ja sen puheenjohtaja on vähentänyt rangaistuksia pyroteknisten tuotteiden laukaisutapauksissa, kun häiriöistä vastaavat kotijoukkueet ovat suorittaneet katsojille huolelliset sisääntulotarkastukset, löytäneet katsojilta kiellettyjä tuotteita sisääntulotarkastuksen yhteydessä ja poistaneet kyseiset henkilöt ottelutapahtumasta sekä etsineet katsomosta räjähteiden laukaisijoita.

Sekä delegaatin raportissa että HIFK:n vastineessa on selostettu HIFK:n tehneen toimenpiteitä ottelun järjestyshäiriöiden ennaltaehkäisemiseksi esimerkiksi etukäteisellä suunnittelulla, riittävällä järjestyksenvalvojien määrällä ja asianmukaisella sijoittelulla sekä turvatarkastuksilla. Näitä seikkoja on pidetty rangaistusta lieventävinä.

HIFK on vastineessaan kertonut käyvänsä kannattajien kanssa jatkuvaa keskustelua turvallisuusasioista jo vuosia. Lisäksi seura kertoo antaneensa porttikieltoja otteluihinsa järjestyshäiriöihin syyllistyneille kannattajilleen.

Kurinpitovaliokunnan puheenjohtajan mukaan ottelussa käytettyjen pyroteknisten välineiden sekä rikkomusten lukumäärän perusteella on selvää, ettei HIFK:n toimenpiteitä ja turvallisuusjärjestelyitä voida pitää riittävinä. Kurinpitovaliokunnan käytössä olleesta aineistosta ei ole myöskään ilmennyt, että järjestyshäiriöihin syyllistyneitä kannattajia olisi ottelun yhteydessä otettu kiinni ja asetettu teoistaan vastuuseen.

Päätöslauselmassa kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja pitää 1 000 euron sakkorangaistusta HIFK:lle oikeasuhtaisena ja aiemman ratkaisukäytännön mukaisena.