Laihanen nosti Suomen tasapeliin

Julkaistu

Naisten maajoukkueen hyökkääjä Taru Laihasen yliajalla tehty uran ensimmäinen maaottelumaali nosti Suomen 1-1-tasapeliin Islantia vastaan Tapiolan Urheilupuistossa pelatussa maaottelussa. Joukkueet kohtaavat uudestaan Lahdessa ensi keskiviikkona.

- Lopun taistelun kautta saatu paine ja viime hetken tasoitusmaali kertovat tämän joukkueen taistelumoraalista. Jaksoimme painaa loppuun saakka. Puoli revanssia saatiin, päävalmentaja Michael Käld sanoi viitaten maaliskuun Algarve Cupissa kärsittyyn 0-3-tappioon.

- Tämä oli harppaus eteenpäin Algarven turnauksesta ja selvästi ryhdikkäämpi esitys, vaikka parannettavaa tietenkin jäi. Omaa syöttöpeliä pitää parantaa ja nopeuttaa. Pystyimme luomaan muutaman todella hyvän tekopaikan, mikä on tietenkin positiivista. Viimeistelytarkkuudessa on kuitenkin toivomisen varaa. Puolustuksessa meidän on myös pelattava vielä kovempaa. Tänään hävisimme aivan turhan paljon pääpalloja. Annoimme myös turhaan erikoistilanteita vastustajalle, joista Islanti loi myös parhaat tilanteensa.

Maalintekijä Taru Laihanen oli Suomen suuri sankari ja kentältä löytyi myös tukku muita onnistujia.

- Tarulta vahva sisääntulo ja huipputärkeä osuma. Vastustajan linjan takana ei ollut tilaa jota olisimme päässet hyödyntämään, mutta sekä Linda Sällström että Leena Puranen pääsivät laidoilla hyvin peliin mukaan. Saimme tänään useita hyviä keskityspalloja, Käld kertasi.

Mäkinen lähellä paluu-osumaa

Anne Mäkisen odotettu paluu toi kaivattua ryhtiä Suomen keskikentälle. Pari minuuttia ennen tasoitusmaalia Suomen kapteeni oli lähellä tehdä itse maalin Maija Saaren antaman kulman jälkeisestä ruuhkasta, mutta ottelun tuomaristo ei nähnyt maaliviivan tuntumasta pelastetun pallon käyneen sisällä.

- Täytyy katsoa vielä videolta. Minusta se näytti olevan sisällä, mutta näin tällä kertaa, Mäkinen sanoi ottelun jälkeen.

Käld oli tyytyväinen kapteeninsa esitykseen, vaikka painottaa ajan merkitystä pelin hiomisessa.

- Selvää on että Annella menee hieman aikaa oppia tuntemaan kaikki pelaajat ja päinvastoin. Sen takia on äärimmäisen tärkeää, että saamme pelata tällaisia kovia maaotteluita.

Mäkinen on opiskelukiireiden vuoksi sivussa keskiviikkona Lahdessa pelattavasta toisesta Islanti-ottelusta.

Islanti johtoon unelma-osumalla

Ottelun avausjakso pelattiin maalittomana, vaikka tekopaikkoja siunaantui varsinkin Suomelle. Heti alussa Sanna Talonen pääsi puskemaan Anna-Kaisa Rantasen kulmasta rahtusen yli maalin. Paras paikka syntyi 38 minuutin kohdalla, kun Sällström karkasi nopeudellaan läpiajoon Islannin linjasta. Viimeistely jätti kuitenkin toivomisen varaa.  Sällströmillä oli avausjaksolla myös toinen maukas tekopaikka, mutta Islannin puolustus pääsi pelastamaan Djurgårdenin laiturin ohjauksen maaliviivan tuntumasta. Islanti pystyi ajoittain luomaan painetta Suomen päätyyn suoraviivaisella pelillään ja pitkillä palloilla, mutta huippuvaarallisia tilanteita se ei avausjaksolla päässyt luomaan.

Toisella jaksolla Islanti aloitti vahvasti ja sai myös luotua tilanteita. Vapaaksi unohdettu Katrin Jonsdottir pääsi jatkamaan vapaasti kulmapotkusta, mutta laukaus suuntautui vasemmalta ohi. Islannin maalitykki Margrét Lára Vidarsdóttir pääsi myös ohjaamaan läheltä, mutta vahvan pelin maalissa pelannut Tinja-Riikka Korpela riensi hyvin peittämään.

Kylmä suihku tuli 57 minuutin kohdalla, kun Edda Gardarsdottir sai pallon laidassa vaarattoman näköisesti sivurajan jälkeen ja täräytti noin 20 metristä painuvan unelmakudin aivan takakulmaan tolpan juureen. Islannin osuman jälkeen Suomi jahtasi tasoitusta lähinnä Sällströmin ja Purasen johdolla laitojen kautta, mutta todellinen paine saatiin aikaan vasta lisäajalla. Pelikellon näyttäessä täyttä aikaa Mäkinen pääsi sivaltamaan ruuhkasta, mutta Islannin puolustus putsasi pallon maaliviivalta. Paria minuuttia myöhemmin Laihanen päästi Suomen kuitenkin piinasta. SG Essen Schönbeckin hyökkääjä sai pallon ruuhkassa ja tälläsi osumansa komeasti maalissa pelanneen Sandra Sigurdadottirin näppien ja tolpan kautta. Laihanen avasi näin maalitilinsä uransa kahdennessatoista A-maaottelussaan – entisellä kotikentällään.

Tapiolan Urheilupuistossa komeassa alkukesän säässä pelattuun otteluun oli saapunut 1647 katsojaa. Seuraavan kerran maat kohtaavat keskiviikkona Lahden Urheilukeskuksessa. Ottelu alkaa kello 18.30.

4.5.2008, Espoo

Suomi - Islanti