Palloliiton strategiapodcastin kakkososassa keskitytään harjoitteluun.
Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön joukkuepelien lajiryhmävastaava Lauri Hakala vieraili viime viikolla Palloliiton strategiapodcastissa. Avausosassa Hakala sekä Palloliiton kehityspäällikkö Veli-Matti Rinnetmäki keskustelivat valmentamisesta, ja toisessa osassa kaksikko pureutuu enemmän harjoitteluun.
Lentopallon parissa pitkän kansainvälisen pelaaja- sekä valmentajauran tehnyt Hakala avaa haastattelussa näkemyksiään määrätietoisesta harjoittelusta. Hän painottaa, että harjoitteessa tulee aina olla riittävä haaste ja vaatimustaso – pitää olla myös spesifi tehtävä tai tavoite, sisäistä tai ulkoista palautetta, täyttä keskittymistä ja toistoja.
– Harjoittelun laatu Suomessa ei ole riittävää. Emme harjoittele tarpeeksi varsinkaan nuorena – en puhu erikoistumisesta vaan liikunnan ja urheilun määrästä. Laadullisestikaan urheilumme ei kestä vertailua, Hakala toteaa.
– Useimmat meistä eivät ole nähneet harjoituksia, jotka ovat toteutettu tavalla, jolla huiput harjoittelevat. Tai kuinka laadukkaasti esimerkiksi 14-vuotias voi harjoitella. Me kaikki tarvitsemme jatkuvaa muistutusta siitä, mitä laadun pitäisi olla. Tätä keskustelua olen halunnut aloittaa – meidän täytyy olla parempia valmentajia ja pitää parempia harjoituksia.
Miten?
– Uskon, että näennäisesti pystymme rakentamaan harjoitustilanteita, jotka kehittävät. Useimmissa lajeissa tietoa on riittävästi, jopa liikaa. Tieto pitäisi pystyä tiivistämään siihen, mikä on oikeasti tärkeää, Hakala pohtii.
– Valmentajan pitää osata sanoa urheilijalle ”ei” ja asettaa joku raja. Valmentajilla pitäisi olla pedagogiset keinot olla riittävän luja ja vaatia asioita. Meidän pitää olla sekä hyviä että hyväksi meidän urheillemme. Se, että olen hyvä uhmaikäiselleni, ei tarkoita sitä, että olisin koko ajan samaa mieltä. Hän tarvitsee rajoja.
Koska liikuntatottumukset muuttuvat Suomessa, Hakala näkee aikuisilla suuren vastuun. Hän ottaa osaa keskusteluun siitä, että paljon urheilevat lapset ja nuoret palaisivat loppuun.
– Et pala loppuun, jos teet paljon. Palat loppuun, jos et palaudu. Jos on yhtä aikaa vaatimuksia kotona, kavereiden kanssa, koulussa ja neljässä eri lajissa, eikä lapsi halua tehdä mitään niistä, palaa hän sitten loppuun. Ei siksi, että hän urheilee paljon.
Kuva: Olympiakomitea