Mikä on MAS-testi? – Palloliiton fyysisen valmennuksen asiantuntija Joni Ruuskanen kertoo, mistä testissä on kysymys

• Seuratoiminta

Testaaminen on nykyään keskeinen osa harjoittelua myös juniorijalkapallossa. Viime aikoina keskustelua on herännyt Maximum aerobic speed- eli MAS-testistä. Palloliiton fyysisen valmennuksen asiantuntija Joni Ruuskanen kertoo, mistä testissä on kyse.

Maximum aerobic speed -testi eli MAS-testi on kestävyystesti, jossa juostaan yhteensä 1200 metriä. Testissä juostaan 20 metriä edestakaisin, 40 metriä edestakaisin ja 60 metriä edestakaisin viidesti. Palloliiton suositusten mukaan tätä yhteensä 1200 metrin pituista MAS-testiä käytetään Huuhkaja- ja Helmaripolkuun kuuluvissa ikäluokissa, eli 10-15 -vuotiaissa.

Fyysisen valmennuksen asiantuntija Joni Ruuskanen selventää, että MAS-testi ei ole nopeuskestävyystesti, eikä sitä ohjeisteta juostavaksi alusta asti täysillä.

- Testin vauhti on tasainen, mutta loppua kohti kiihtyvä tai maksimaalinen, Ruuskanen kertoo.

- Testillä voidaan epäsuorasti arvioida pelaajan maksimaalista hapenottokykyä samalla tavoin kuin kestävyyssukkulajuoksulla.

Mikäli MAS-testi toteutetaan ohjeistuksen mukaan, ei se rasittavuudeltaan eroa merkittävästi esimerkiksi Move! -mittausten kestävyyssukkulajuoksusta, joka järjestetään kaikille koululaisille 11 ikävuodesta eteenpäin. Kestävyyssukkulajuoksussakin juostaan viivajuoksua nousevalla tahdilla.

- Samoin Kasva Urheilijaksi -testit alkavat 11-vuotiaille, ja sielläkin kestävyyssukkulajuostaan. Jalkapallossa meillä on rajatumpi ja urheiluhenkisempi joukko tekemässä MAS-testejä vuotta sitä nuorempana. Yleisurheilussa myös lapsille järjestetään kisoja 800-3000 metrien matkoilla, Ruuskanen muistuttaa.

Huuhkaja- ja Helmaripolun vanhemmissa ikäluokissa, eli noin 13-vuotiaista eteenpäin, MAS-testeistä saatavat tulokset auttavat ja tukevat valmentajia, kun he organisoivat muuta harjoittelua niin, että harjoitusten teho on oikea. Nuoremmissa ikäluokissa testejä tehdään vähemmän, ja osittain niiden tarkoituksena on toimia harjoituksina, jotta testejä osataan vanhemmalla iällä tehdä oikein.

- MAS-testiä tehdään myös lasten maailmassa, koska testin tekemistä pystyy opettamaan. Lisäksi testien perusteella voi avata keskustelua sekä pelaajien että vanhempien kanssa esimerkiksi siitä, miten tärkeää on, paljonko lapsi liikkuu vapaa-ajalla. Kokonaisliikunnan määrä on se keskiössä oleva juttu, Ruuskanen painottaa.

Erityisesti lasten maailmassa kaikkien testien hyödyllisyyden kannalta on tärkeää, että valmentajat osaavat suhtautua niihin oikealla asenteella ja kommunikoivat testitulosten merkityksen lapsille oikein.

- MAS-testissä mitataan yhtä ominaisuutta, jota voi kehittää, ja joka ei millään tavalla leimaa junioria pelaajana tai ihmisenä. Minusta keskustelun tästä voi aloittaa lasten kanssa hyvin varhaisessa vaiheessa.
Kehittyä voi lisäämällä kokonaisliikunnan määrää, menemällä kävellen kouluun ja lisäämällä arkiliikuntaa vapaa-ajalle. MAS-testiä ei pidä esitellä lapsille siltä kannalta, että tämä testi määrittäisi heitä pelaajana, eivätkä he pääsisi pelaamaan, jos testi ei menekään hyvin. Lapsille testi on harjoittelua ja opettelua kokeilemaan omia rajojaan, Ruuskanen sanoo.

- Kaikkien testien toteuttaminen on lapsille vapaaehtoista, ja niitä suositellaan tekemään lasten vaiheessa muutaman kerran vuodessa.

MAS-testi käytännöllinen myös seuraympäristössä

Palloliitossa on käytetty kestävyyden testaamiseen monenlaisia testejä, mutta on havaittu, ettei niitä ole ollut käytännöllistä toteuttaa seuraympäristössä. 1200 metrin MAS-testi on nyt valikoitunut Palloliiton suosituksiin nimenomaan sen käytännöllisyyden vuoksi.

- Aloimme miettiä vaihtoehtoja, miten saisimme helposti mutta riittävän luotettavasti tehtyä testiä niin, että se mittaisi haluttuja ominaisuuksia riittävän tarkasti. Muissa maissa käytetään muun muassa 1500 metrin testiä, jolla pystytään laskemaan pelaajan maksimaalinen aerobinen nopeus, mikä on olennaista vanhemmille ikäluokille. Se ei kuitenkaan ole yhtä käytännöllinen kuin 1200 metrin MAS-testi, joka on osoittautunut selkeästi käytännöllisemmäksi toteuttaa.

- Piip- eli YoYo-testeillä on pitkä historia jalkapallossa, ja niitä on käytetty myös Suomessa. Testissä vauhdinjako tapahtuu CD:ltä tulevan äänimerkin mukaan. Testi ei kuitenkaan ole niin käytännöllinen seuraympäristössä, mikä oli yksi syy, miksi testin halusimme vaihtaa. 1200 metrin testin on osoitettu korreloivan muiden kestävyys- ja MAS-kestävyystestien kanssa, joista pystyy myös laskemaan pelaajan maksimaalisen aerobisen nopeuden, eikä sen järjestämiseen tarvitse muuta kuin mittanauhan, jolla mitataan 20, 40 ja 60 metrin matkat, Ruuskanen kertoo.

Jalkapallossa 1200 metrin MAS-testiä käytetään muun muassa Portugalissa, josta on saatu hyviä ja vertailukelpoisia tuloksia. Testin on osoitettu korreloivan myös muiden MAS-testien kanssa, joten viitearvoja voidaan johtaa myös niistä.

- FIFA:n julkaisemassa Youth Football -materiaalissa on esitetty viitearvoja pelaajan MAS-tuloksille. Ne on esitetty myös meidän koulutusmateriaaleissamme, ja niitä on hyödynnetty luodessamme viitearvoja omaan ympäristöömme, Ruuskanen päättää.

Lähteet:
Brew & Kelly (2014): The reliability of the 1.2 km shuttle run test for intermittent sport athletes.
Kelly & Wood (2013): The correlation between the 30-15 intermittent fitness test and a novel test of running performance.
Rowan (2019): A comparison of maximal aerobic speed and maximal sprint speed in elite youth soccer players.
Fitzpatrick (2018): Dose-Response Relationship Between Training Load and Changes in Aerobic Fitness in Professional Youth Soccer Players.
Science for Sport (2017): Maximal Aerobic Speed >>
Opetushallituksen Move-testit >>