Rakennamme akatemiaympäristöjä strategiaprojekti etenee - JyPK ja HJK valittu uusiksi pilottiakatemioiksi

Julkaistu

• Maajoukkueet
  • Seuratoiminta
  • Alueuutiset

Tyttöjen hybridiakatemiahaku ( Seura-Urheiluakatemia-Palloliitto kolmikantayhteistyö ) toteutettiin syyskuun lopussa Itäisellä ja Eteläisellä alueella. Jyväskylän Pallokerho ja Helsingin Jalkapalloklubi valittiin uusiksi pilottiakatemioiksi.

Molemmilla alueilla hakemuksia tuli yksi – Etelässä Helsingin Jalkapalloklubi yhteistyöurheiluakatemianaan Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia ja Idässä Jyväskylän Pallokerho yhteistyöurheiluakatemianaan Jyväskylän Urheiluakatemia.

Molemmat hakemukset täyttivät vaaditut akatemiakriteerit ja näin uusiksi pilottiakatemioiksi tulivat toiselle pilottikaudelle valituiksi HJK:n ja JyPK:n hybridiakatemiat.

Strategisen projektin toinen pilottivaihe alkaa 1.11.2021 ja päättyy 31.12.2022. Nyt valittujen kahden uuden pilottiakatemian lisäksi hybridiakatemioiden mallia ja vaikuttavuutta analysoidaan ensi vuoden aikana myös jo toiminnassa olevissa pilottiakatemioissa Helsinki Football Academyssä (HFA) ja Tampere Football Academyssä (TFA).

- Olemme todella iloisia siitä, että saimme pilottiakatemiastatuksen. Pääsemme Akatemian avulla kehittämään yhdessä jyväskyläläistä jalkapalloa Jyväskylän Urheiluakatemian kanssa yhteisenä tarkoituksena luoda nuorille pelaajille hyvät mahdollisuudet kehittyä pelaajina, yhdistää opiskelu ja huippu-urheilu ja luoda edellytyksiä ammattilaispelaajan uralle, JyPK:n puheenjohtaja Johanna Itkonen sanoo.

- Tämä Hybridiakatemiarakenne mahdollistaa sen, että saamme Urheiluakatemiasta heidän osaamistaan käyttöömme seuran kehittämisessä ja pystymme rakentamaan yhdessä asiantuntija- ja valmennusresursseja, Itkonen jatkaa.

Myös HJK:n huippuvaiheen valmennuspäällikkö Joonas Sarelius iloitsee mahdollisuudesta.

- Tämä on loistava asia. Kokonaisvaltaisesti hyvä steppi jatkaa toiminnan kehittämistä eteenpäin. Pohjat ja rakenteet on kunnossa, ja nyt saamme vielä huippuvaiheeseen lisää resursseja, mikä auttaa meitä ja koko suomifutista pelaajakehityksessä, Sarelius näkee.

Palloliiton huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen uskoo akatemioiden tuovan kilpailuetua suomalaiselle jalkapallolle yhteistyön tiivistymisenä toimijoiden kesken.

- Hybridiakatemiamalli edellyttää ja mahdollistaa yhteistyön ja oppimisen akatemioiden välillä. Jo aiemmin muodostettu akatemioiden verkosto tulee laajenemaan, ja osaamista sekä tietoa jaetaan avoimesti ja laajasti toimijoiden kesken. Se vie suomalaista jalkapalloa varmuudella eteenpäin, Miettinen sanoo.

Lue lisää aiheesta:

Nuorten Akatemiamalli nuorten pelaajien kehittymisen tukena - tutustu Marianne Miettisen johtaman työryhmän tuloksiin | Suomen Palloliitto

Rakennamme akatemiaympäristöjä -projekti etenee – Idän ja Etelän alueiden pilottivaiheen akatemioiden haku käynnistyy tänään | Suomen Palloliitto

Lisätiedot:

Marianne Miettinen, Huippujalkapallopäällikkö, p. 044 783 1361