U17-pojat ja Bosnia-Hertsegovina pistejakoon

• Maajoukkueet

Myyrmäen jalkapallostadionilla pelatun, lukemiin 1–1 päättyneen ottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

U17-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) jatkoi EM-karsintaturnaustaan tänään sunnuntaina päätyen 1–1-tasapeliin Bosnia-Hertsegovinaa vastaan. Torstaina Suomi avasi EM-karsinnan samoin lukemin Sveitsiä vastaan – jokaisen karsintalohkon kaksi parasta jatkavat EM-jatkokarsintaan, minne pääsee myös karsintojen neljä parasta lohkokolmosta, joten jatkopaikasta saadaan jännittää loppuun asti.

Ottelun ensimmäiset parikymmentä minuuttia oli varsin tasaista vääntöä, eikä tilanteita nähty kummassakaan päässä. Bosnia-Hertsegovina siirtyi johtoon ensimmäisestä maalipaikastaan. Kenan Lamadžama antoi hetki ennen jakson puoliväliä keskityksen maalille, ja Seid Pramenković viimeisteli tyylikkäästi lähietäisyydeltä.

Muutamaa minuuttia myöhemmin Bosnia-Hertsegovina sai huippupaikat kulmapotkuista. Alex Ramula torjui Patrik Zrnićin puskun, ja Savo Šušić nikkasi hetki tästä ohi takatolpan. Reilun puolen tunnin kohdalla Juho Talvitie vapautti Onni Hännisen hyvään tekopaikkaan, mutta hyökkääjä ei aivan saanut aikaan tasoitusta.

Jakson loppua kohden Suomi sai pidettyä enemmän palloa vastustajan puolustuskolmanneksella, mutta Arman Šutković sai olla maalillaan varsin rauhassa, kun Minihuuhkajien keskitykset eivät aiheuttaneet suurempaa vaaraa.

Toisen puoliajan alkuminuuteilla Šutković sai venyä parhaimpaansa, kun Dren Terrnava pääsi puskemaan Daniel Armstrongin keskityksestä. Suomen maalitili aukesi viimein 56. minuutilla – Armstrong antoi hienon avauksen ja Hänninen viimeisteli tasoitusosuman. Vain hetkeä myöhemmin Hänninen jatkoi Jasper Jalosen kulmapotkun vaarallisesti takatolpalle, mutta toista jatkajaa ei löytynyt.

Viimeisen puolituntisen aikana Bosnia-Hertsegovina pyrki takaisin johtoon nopeilla vastaiskuilla, joissa Suomi puolusti hyvin. Myös Bosnia-Hertsegovina piti Suomen poissa maalipaikoilta, eikä merkittävän hyviä tilanteita tai lisämaaleja enää nähty.

EM-karsintaturnaus päättyy keskiviikkona. Suomen päätösottelu Gibraltaria vastaan pelataan Vantaan Myyrmäessä kello 14:00 alkaen, ja se näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Päivä- (7€) sekä turnausliput (15€) myydään paikan päällä stadionilla, ja alle 16-vuotiaat pääsevät otteluihin ilmaiseksi – turnauksen otteluohjelma löytyy uutisen lopusta.

Bosnia-Hertsegovina – Suomi 1–1 (0–1)
21’ Seid Pramenković 1–0
56’ Onni Hänninen 1–1

1 Alex Ramula (mv) (C)